Jak napsat životopis online a připravit se na pracovní pohovor

Adéla Ozomová

Publikováno 22. Září 2023

Obsah

Pokud někdo přemýšlí o změně zaměstnání nebo si hledá přivýdělek z domova, čeká ho sestavení životopisu a jeho poslání spolu s hotovým motivačním dopisem. Jestliže se zájemce zalíbí potenciálním zaměstnavatelům, bude pozvaný na přijímací pohovor. Na pracovním pohovoru je důležité zaujmout a také vědět, co nedělat. Článek poradí, jak se připravit na pohovor a jak napsat životopis, aby se zvýšily šance pro získání práce snů.

Jak napsat životopis? Je to stresující

Vědět, jak napsat životopis, je velmi důležité pro získaní nového zaměstnání. Profesní životopis je vizitkou kandidáta na konkrétní pracovní pozici a spolu s hotovým motivačním dopisem má zaujmout potenciální zaměstnavatele. Díky zájmu ze strany zaměstnavatele vzniká další kontakt. Vytvořit životopis může být pro někoho nudnou činností, hororem nebo stresující záležitostí, kterou zahání motivačními citáty. Do profesního životopisu se často přikládá fotografie a uvádí se zájmy do životopisu. Myšlenka, že si někdo z personálního oddělení prohlíží náš strukturovaný životopis s fotografií, je pro mnoho lidí nepříjemná. Kvůli tomu často nevloží svou fotku nebo neuvedou dovednosti do životopisu.

Tip: Do motivačního dopisu neuvádějme požadavky na sick days, preferované zaměstnanecké benefity nebo představu o výši platu. Na takové dotazy bude prostor při pracovním pohovoru.

Je potřeba si uvědomit, jak důležitou roli hraje strukturovaný životopis v hledání zaměstnání. Pokud se vžijeme do role zaměstnavatele, který hledá nové zaměstnance, také bychom chtěli vědět co nejvíce informací. Zájemců jsou často desítky či stovky a není možné uskutečnit se všemi hovor nebo se domluvit na pracovní pohovor. Přiložená fotka ve strukturovaném životopise pomůže personalistům udělat si představu o daném zájemci a, společně s uvedenými dovednostmi do životopisu, mohou lépe odhadnout, jestli se takový člověk hodí do sehraného pracovního kolektivu a zda je vhodný na danou pozici.

Profesní životopis je vaší vizitkou, nevymýšlejte si v něm

Do profesního životopisu uvádějte pouze pravdivé informace. Výmysly a lži se totiž nemusí v budoucnosti vyplatit. Je to ztráta času pro obě dvě strany. Místo hledání půjček pro zvýšení finančního rozpočtu je lepší zaměřit se na hledání dobře placené práce a věnovat dostatek času na to, jak vytvořit životopis online kvalitně. Vzory strukturovaných životopisů se neustále mění. Strukturovaný životopis online dnes vypadá jinak než před 5 lety. Někteří zájemci si psali životopis ručně a spolu s hotovým motivačním dopisem je posílali poštou do sídla společnosti, kam se hlásili na pracovní pozici. To už je dávnou minulostí.

Hotový motivační dopis a profesní životopis se posílá e-mailem nebo přímo z pracovního portálu v rámci formuláře dané pracovní nabídky. Značná část pracovních pohovorů probíhá formou telefonického pohovoru nebo jako videohovor. U některých pracovních pozic není vůbec nutné vidět se osobně a i podpis pracovní smlouvy může proběhnout na dálku. Přestože zde odpadá osobní kontakt, pro kandidáty o zaměstnání jsou stresující i přijímací pohovory po telefonu. Před plánovaným hovorem se snaží zahnat strach čtením motivačních citátů nebo dechovým cvičením.

Strukturovaný životopis online

Nejsnazší cestou k tomu, jak vytvořit životopis online, je využít pracovních portálů. Webové stránky zabývající se hledáním dobře placené práce nabízejí kromě pracovních nabídek cenné rady, informace o platech, pracovních benefitech atd. Jednou z takových rad je, jak napsat životopis online. Vytvořit životopis, který zaujme personální oddělení, by mělo být hlavním cílem každého zájemce o novou práci.

Vyhlížet nové zaměstnání bez snahy je zbytečné. Pokládáte si otázku, co dělat, když se nudím? Místo hledání půjček pro další peníze je rozhodně lepší prohlížet si nabídky dobře placené práce nebo sestavovat kvalitní profesní životopis. Pracovní portály v tom mají jasno. Strukturovaný životopis online by měl být jednoduchý, výstižný a měl by hlavně zaujmout.

Jeden z velkých pracovních portálů nabízí zájemcům vybrat si vzhled profesního životopisu, následně vyplní základní údaje o své osobě, nahraje fotografii, vypíše dosavadní pracovní zkušenosti, nejvyšší dosažené vzdělání, uvede dovednosti do životopisu, znalost cizích jazyků, zda vlastní řidičský průkaz či má nějaké certifikáty a školení.

Dále se uvádí zájmy do životopisu a jakékoliv doplňující informace. Pro ušetření času se doporučuje uvést i v jakých oblastech si zájemce hledá práci a jakou má představu o finančním ohodnocení. Pokud využijeme strukturovaný životopis online na pracovních portálech, mohou nás oslovovat sami zaměstnavatelé. Do profesního životopisu je někdy možné napsat krátké představení o sobě. Je také vhodné přiložit reference na práce, projekty či přidat odkaz na LinkedIn.

Jak se připravit na pohovor?

Kvalitní strukturovaný životopis s pravdivými informacemi zvyšuje šanci, že budeme přizváni na pracovní pohovor. Jak se připravit na pohovor? Hlavní je dostavit se včas na správné místo. Jestliže si někdy pokládáte otázku, co dělat, když se nudím, a máte naplánovaný přijímací pohovor s dostatečným předstihem, můžete si naplánovat cestu. Vždy je lepší dorazit o pár minut dříve a raději počkat v klidu před budovou, než dorazit na smluvenou schůzku pozdě zpocený a nervózní.

Takový začátek přijímacího pohovoru bude hororem jak pro kandidáta, tak pro personalistu. Jaká je adresa a jakým způsobem se dostat na místo je dobré naplánovat dopředu. Jak navazují spoje MHD, kde se dá zaparkovat, v jakém patře budovy proběhne pracovní pohovor, jaké je telefonní číslo na personalistu pro případné dotazy v den schůzky atd. Další kapitolou je vhodné oblečení a vzhled. Otázky na pohovoru jsou podstatné, ale první dojem možná o to více.

První dojem: Jaké volit oblečení a jak se (ne)chovat

Umíte si představit, že přijdete na přijímací pohovor v žabkách, tílku a kraťasech celí upocení s mokrými vlasy po tom, co jste přijeli na kole od koupaliště, a podáte personalistovi na pozdrav zpocenou ruku? Správně zvolené oblečení, upravený vzhled spolu s vybraným chováním patří do zásad slušného chování nejen na přijímacích pohovorech. Jiný dress code zvolíme k vodě, jiný při sportu, další na nákup a zcela odlišný na pracovní pohovor.

Neméně důležité je mluvit slušně, nepoužívat vulgarismy a vypnout si zvuky na telefonu, aby mohl pohovor proběhnout nerušeně. Jestliže jsme upravení a našli jsme místo konání schůzky, může na řadu přijít samotný pohovor. Jak začít konverzaci je téma, které se honí hlavou mnoha kandidátům o práci. Mají strach, že něco pokazí a že kvůli velké nervozitě řeknou něco nevhodného nebo trapného. I personalisté jsou jen lidé a dokáží pochopit, když je zájemce o práci nervózní.

Jak začít konverzaci a na co se ptát

Zkuste se nad situaci povznést a přestože je pro vás výsledek pracovního pohovoru důležitý, nelpěte na jeho závěru příliš. Zkuste se uvolnit do takové míry, do jaké to stres dovolí. Dýchejte zhluboka a na židli seďte rovně. Řeč těla je velmi důležitá a ačkoliv by nám pomohlo klepání nohou o zem, nedělejme to. U přijímacího pohovoru to nepůsobí dobře.

Pokud nám bude nabídnuta káva, voda nebo čaj, nestyďme se souhlasit. Personalista většinou ví, jak začít konverzaci. Přijímací pohovory často začínají zcela běžnými otázkami. Například jestli jsme v pořádku našli adresu, jak se máme, jaké je venku počasí nebo jaký jsme měli víkend. Kandidát o zaměstnání se u takových otázek většinou uvolní a plynule se přechází k otázkám na pohovor.

Personalista se může ptát na různé otázky na pohovoru, neměli by však zasahovat do soukromí. Rozhodně by neměly směřovat na rodinný stav, kolik má zájemce dětí a jaká je jeho sexuální orientace. Na konci pracovního pohovoru přichází většinou prostor pro otázky uchazeče o zaměstnání. Pokud to nezmíní sám personalista, můžete se zeptat na výkaz práce, jakým způsobem se eviduje docházka, jaké jsou zaměstnanecké benefity, zda je možnost získat procenta ze zisku společnosti, kolik dní je dovolené, sick days apod.

Zisk společnosti je kladný výsledek hospodaření. Protipólem hospodářského výsledku je ztráta. Zisk je ekonomický ukazatel a zároveň hnací motor společnosti v tom pokračovat v podnikání.

Pracovní pohovor v angličtině

Pokud je přijímací pohovor pro část lidí hororem, co teprve pracovní pohovor v angličtině nebo v jiném jazyce než v rodné češtině. Na mnoha pracovních pozicích probíhají také pracovní pohovory v angličtině. V případě, že si zájemce o práci vymyslel do životopisu dovednosti, kterými nedisponuje, brzy se to projeví právě při pracovním pohovoru v angličtině nebo v jiném jazyce.

Mezi zásady slušného chování patří upřímnost. Budeme sami proti sobě, pokud budeme lhát ve svém strukturovaném životopise. Lež se dříve nebo později odhalí a budeme muset čelit následkům takového chování. Zdatní angličtináři se nemají čeho obávat. Otázky na pohovoru v cizím jazyce mohou vést po celou dobu schůzky. Při pracovním pohovoru v angličtině mohou zjistit, kolik je dní dovolené, jaké jsou benefity a jestli se počítá s procenty ze zisku společnosti.

Smyslem pracovního pohovoru v angličtině (a v jiných jazycích) je zjistit úroveň daného cizího jazyka, zda se dovednosti shodují s uvedenými informacemi v profesním životopise a jestli je tato úroveň dostačující pro pracovní pozici. Některé pracovní pozice vyžadují cizí jazyk na komunikační úrovni každý den. Na jiných pracovních pozicích si vystačíme s porozuměním textů v angličtině.