Reklamace zboží bez účtenky

Adéla Ozomová

Publikováno 14. Března 2022

Obsah

Je možná reklamace bez účtenky? Při nákupu kterýchkoli komodit by měl zákazník vždy dostat účtenku nebo fakturu. Někdy se však může stát, že se zakoupené výrobky poničí běžným užíváním velmi brzy. V případě, že chce klient takové zboží reklamovat, musí předložit účtenku či fakturu. Jak funguje například IKEA vrácení zboží bez účtenky? A co vlastně o reklamacích říká zákon?

Reklamace zákon

Spotřebitelský zákon reklamace udává, že ji lze uplatňit během záruční doby, která je v České republice standardně 2 roky od zakoupení zboží. Pokud během této doby dojde k vadě na zakoupené věci, která však nevznikla běžným opotřebením, má zákazník právo na její reklamaci. Reklamace zákon říká, že pokud jde o vadu opravitelnou, musí být prodejcem bezplatně a řádně odstraněna. V případě, že se jedná o neodstranitelnou vadu, může kupující požadovat výměnu zboží za nové nebo vrácení peněz.

Reklamace bez účtenky

Předně je potřeba říci, že uschovávání účtenek, a to alespoň po určitou dobu, může zákazníkovi ušetřit spoustu času a námahy. Mnoha lidem se však stává, že doklad o zaplacení omylem vyhodí nebo jej někde založí a už si nevzpomene kam. K tomu všemu papírové účtenky velmi rychle blednou. Spotřebitelský zákon reklamace zákazníkovi neukládá povinnost skladovat stohy účtenek ve fyzické podobě. Dobrá zpráva je, že reklamace zboží bez papírové účtenky je u některých prodejců možná.

Focení účtenek nebo používání speciálních aplikací

Reklamace zboží bez účtenky ve fyzické papírové podobě je velmi snadná, pokud k tomu učiníme pár jednoduchých kroků. Stačí si doklad po jeho vystavení vyfotit a uložit v mobilu do složky s účtenkami. Druhou variantou je stažení aplikace uchovávající veškeré účtenky na jednom místě. Takto funguje například aplikace MrReceipt – your receipts in one place, která je ke stažení v App Store a Google Play.

Výpis z bankovního účtu

Některé zdroje uvadí, že reklamace nebo vrácení zboží bez účtenky lze také po předložení výpisu z bankovního účtu. Nezáleží přitom jestli bylo za zboží placeno v kamenném obchodě, online nebo u kurýra. Pokud se platba objeví na pravidelném výpisu, je napůl vyhráno. Někteří prodejci mohou výpis požadovat jako nedostatečný doklad. Jde zejména o případy, kdy v rámci jedné platby zakázník pořídil více věcí najednou.

Potvrzený záruční list

Účtenka není vůbec potřeba pokud prodejce zákazníkovi vypsal záruční list. Ten obsahuje údaje jako označení prodejce, jeho razítko a podpis, produkt, datum koupě a podpis zákazníka. Záruční list musí být povrzen prodejcem. Pokud tomu tak není, samotný formulář nemá žádnou hodnotu a nemůže fungovat jako náhrada za fyzickou účtenku.

Reklamace bez účtenky ve vybraných obchodech

Každý seriózní prodejce má na svých webových stránkách uvedené všeobecné obchodní podmínky, jejichž součástí je také reklamační řád. V něm obchodník uvadí postup a podmínky pro uplatnění reklamace. Součástí podmínek bývá také informace, které doklady prodejce vyžaduje k jejímu vyřízení.

ObchodníkJe možná reklamace zboží bez účtenky?Co je k reklamaci zapotřebí?
Alza reklamace bez účtenkyAnoZáruční list / číslo objednávky
Lidl reklamace bez účtenkyAnoZákaznické číslo / číslo objednávky / e-mail
IKEA reklamace bez účtenkyAnoPotvrzení o povinnostech prodávajícího z vadného plnění / záruční list / popř. jiným vhodným způsobem
Deichmann reklamace bez účtenkyAnoJiný věrohodný způsob

Alza reklamace bez účtenky

Největší český online prodejce se spotřební elektronikou Alza.cz na svých webových stránkách v sekci „Reklamační řád“ uvádí, že při reklamaci bude zákazník potřebovat jeden z těchto dokladů:

  • Účtenka
  • Záruční list
  • Číslo objednávky

Společnost Alza nabízí bezplatné storno objednávky před fyzickým převzetím zboží. Pokud dojde ke stornu objednávky, která byla předem zaplacena převodem anebo online platební kartou, o Alza vrácení peněz se společnost postará automaticky. Platby bývají vráceny obvykle do 5 pracovních dnů. Nejpozději budou peníze vráceny do 14 dnů. V případě online platby proběhne Alza vrácení peněz k datu provedené transakce.

Lidl reklamace bez účtenky

Pro reklamaci v obchodě Lidl-shop jsou zákazníci vyzváni k vyplnění kontakntího formuláře, kde detailně popíšou vadu výrobku a popřípadě pořídí fotografii výrobku. Zákaznický servis následně poradí, jak dále postupovat pro vyřešení Lidl reklamace. Zákazník si musí připravit:

  • Zákaznické číslo
  • Číslo objednávky
  • Emailovou adresu použitou při objednávce

Lidl vrácení zboží bez účtenky je také možné, přičemž funguje trochu odlišně než reklamace. Zboží lze vrátit zdarma do 90 dnů od jeho zakoupení. Mezi potřebné dokumenty patří formulář pro vrácení zboží a štítek pro vrácení zboží. V poslední fázi Lidl vrácení zboží bez účtenky stačí najít nejbližší PPL ParcelShop a zboží zde odevzdat.

IKEA reklamace bez účtenky

Švédská nábytkářská firma IKEA na svých webových stránkách v reklamačním řádu v sekci „Uplatnění reklamace“ uvádí, že kupující je povinen prokázat, že má na uplatnění reklamace právo a to tak, že předloží buď:

  • Účtenku
  • Potvrzení o povinnostech prodávajícího z vadného plnění
  • Záruční list
  • Popřípadě jiný vhodný způsob

IKEA vrácení zboží bez účtenky je také možné. IKEA dává svým zákazníkům rok na rozmyšlenou, zdali o zboží stojí nebo nikoli. Nepoškozené a nepoužité výrobky se dají vrátit do 365 dnů ode dne nákupu, a to bez udání důvodu. Stačí je spolu s jakýmkoli důkazem o koupi včas přinést na prodejnu.

Deichmann reklamace bez účtenky

I v obchodu s obuví Deichmann lze reklamovat zboží bez předložení dokladu o zakoupení zboží. Společnost uvádí, že reklamace uznává i v případě, kdy kupující věrohodně doloží skutečnost, že zboží zakoupil u společnosti Deichmann-Obuv a že jej reklamuje v reklamační lhůtě.

Česká pošta reklamace

Samozřejmě i Česká pošta přijímá reklamace poškozených zásilek nebo zásilek s úbytkem obsahu. Pokud adresát po převzetí zásilky dodatečně zjistí, že obsah je poškozen, případně že došlo k jeho úbytku, může uplatnit Česká pošta reklamace na kterékoliv poště. Reklamační řízení je možné zahájit nejpozději do dvou pracovních dnů po dni převzetí zásilky.